Nieznośna lekkość bytu
Adam Stępnień, Jan Musiałowski
5 grudnia 2022 – 14 stycznia 2023
Wystawa „Nieznośna lekkość bytu” to trójstronny dialog między malarstwem Adama Stępnia, rzeźbą Jana Musiałowskiego a widzem. Mimo odrębności technik i charakteru dzieł, prezentowane na wystawie prace mają wyraźny, wspólny mianownik – zwracają się w stronę odbiorcy, ofiarowując możliwość czystego odczuwania. Sztuka abstrakcyjna z założenia na prowadzenie wysuwa efekt wizualny, pozwalając bez zagłębiania się w treść, całą uwagę skupić na bezpośrednim kontakcie z formą. Czy jesteśmy w stanie znieść lekkość płynącą z czystego doświadczania i oddać się wewnętrznym poszukiwaniom bez wyraźnego drogowskazu?
W malarstwie Adama Stępnia pierwsze skrzypce gra kolor. W akompaniamencie pozornej frywolności i dynamiki wiedzie prym, by bez kompromisów sciągnąć całą uwagę widza. Dla Adama kolor to jakość formalna. Color field painting – malarstwo barwnych płaszczyzn wykorzystuje jako okazję do wizualnego i emocjonalnego zanurzenia się w głębi, nasyceniu i gradiencie, by na moment zapomnieć o tym, co na zewnątrz.
Rzeźby Jana Musiałowskiego to medytacja formy i materii. Twórca mierzy się z artystycznymi i kulturowymi konotacjami marmuru, poszukując w nim nowych jakości. Kamień symbolizuje tu uziemienie i stały kontakt z naturą – nieożywioną, lecz wibrującą i gotową na dialog. W tych pracach hipnotyzuje kontrast między chłodem materiału a obłością, wręcz ciepłem formy. Jan nadaje marmurowi wrażenie organiczności, kojąc intuicyjnie znajomymi, cielesnymi kształtami.
Co poza jakością doświadczenia łączy prace obu artystów? Pełen skupienia i współpracy z materią proces twórczy. Niezależnie od medium, narzędzia czy natężenia fizycznej siły wkładanej w działanie, artyści przebywają wielowymiarową podróż. To kalejdoskop prób i błędów, akceptacji nieoczekiwanego, odkrywania właściwości materii i niekończący się, energetyczny przepływ z dziełem na każdym etapie jego powstawania. To, co widzi odbiorca, to swego rodzaju „efekt uboczny” przebytej drogi.
Zgodnie z twierdzeniem pioniera abstrakcjonizmu, Wassily’ego Kandinskiego, kształty, linie i barwy bezpośrednio oddziałują na emocje, a sztuka skłaniać powinna do poszukiwania i wyzwolenia tkwiących w nas sił duchowych. Jakie emocje i duchowe odkrycia niosą prace Adama Stępnia i Jana Musiałowskiego? To fascynująca, lecz indywidualna i wymagająca poszukiwań własnych podróż – zarówno każdego z artystów, jak i odbiorcy stającego w bezpośrednim kontakcie z dziełem.
– Marzena Żydek
Adam Stępień – urodzony w 1996 roku Łodzi. Ukończył studia na wydziale malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku w pracowni prof. Jarosława Baucia. Zajmuje się głównie malarstwem oraz sitodrukiem. Uczestnik wielu wystaw indywidualnych i zbiorowych, jak „Praktyka Widzenia” w Karrot (Warszawa, 2022) czy „Funicular Zone – Malarstwo” w Domu kultury 502 (Łódź, 2020). Nominowany w konkursach, takich jak Strabag Artaward International 2022, 47. Salon Zimowy i I Biennale Malarstwa „Lubelska Wiosna”. Tworzy w sferze abstrakcji, skupiając się na kolorze. Jego obrazy posiadają znaczenie tylko wizualne, a budując je, chce, by były nieoczywiste i niezrozumiałe (nawet dla artysty). Operując techniką, która oferuje dużą przypadkowość, często improwizuje i akceptuje elementy niezgodne własnym, ówczesnym wyobrażeniem o obrazie.
Jan Musiałowski – urodzony w 1992 roku w Warszawie. W 2017r. roku ukończył Akademię Sztuk Pięknych na Wydziale Grafiki w Warszawie. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Laureat Złotego Indeksu. W twórczości poświęca się badaniu materiałów, z których tworzy prace. Stara się znajdować z materią wspólny język, dzięki któremu odkrywa ukryte w niej bodźce. Uważa, że w odniesieniu do sztuki jest materialistą koncepcyjnym. Tworzy rzeźby, instalacje, projekty multimedialne oraz grafikę warsztatową. Na jego działania wywierają wpływ relacje z naturą oraz relacje międzyludzkie. W procesie twórczym istotny jest dla niego wpływ, jaki dzieło sztuki i praca przy nim wywiera na otoczenie, w kontekście społecznym i środowiskowym. Na swoim koncie ma dział w wystawach indywidualnych i zbiorowych, jak Valuation of Value (indywidualna, Warszawa, 2019) czy ProFuturo w Galerii im. Bolesława Biegasa (grupowa, Ciechanów, 2020).
Prace
Adam Stępień
129
2023 rok
140 x 100 cm
pigment akrylowy, płótno
Adam Stępień
128
2023 rok
140 x 100 cm
pigment akrylowy, płótno
Adam Stępień
116
Pigment akrylowy, płótno
110 x 80 cm
Adam Stępień
109
Pigment akrylowy, płótno
100 x 140 cm
Adam Stępień
120
Pigment akrylowy, płótno
100 x 140 cm
Adam Stępień
124
Pigment akrylowy, płótno
70 x 50 cm
Adam Stępień
119
Pigment akrylowy, płótno
110 x 80 cm
Adam Stępień
114
Pigment akrylowy, płótno
100 x 140 cm
Adam Stępień
35a
Pigment akrylowy, płótno
70 x 70 cm
Adam Stępień
64ac
Pigment akrylowy, płótno
140 x 200 cm
Adam Stępień
77
Pigment akrylowy, płótno
70 x 50 cm
Adam Stępień
41
Pigment akrylowy, płótno
70 x 70 cm
Jan Musiałowski
Energy focus (catch it)
40 x 16 x 8 cm
Marmur
2022
Jan Musiałowski
Serdeczne proporcje
101 x 37 x 24 cm
Marmur
2022
Jan Musiałowski
Przepływ
100 x 45 x 38 cm
Marmur
2022
Jan Musiałowski
Otoczenie dotyku
Marmur
50 x 30 x 25 cm
2022
Jan Musiałowski
Bez tytułu
Marmur
2022