Przesycenie
Edyta Kowalewska
1 października – 21 listopada 2020
Czy pustka jest brakiem? Czy potrafimy się jeszcze odnaleźć w przestrzeni bez nadawania jej z góry znaczenia, wymuszonego wypełniania jej? Po prostu przyjąć to, co aktualnie jest tu i teraz?
Najnowsze obrazy Edyty Kowalewskiej są kontynuacją i rozwinięciem cyklu „Jak poradzić sobie z nadmiarem”. Artystka postanowiła się wtedy zmierzyć z nadmiarem. Ogólne przebodźcowanie sprawiło, że poczuła potrzebę uporządkowania swojej przestrzeni ze wszystkiego co zbędne. Poprzez sztukę porządkowała otaczającą ją rzeczywistość. Różne doświadczenia interpersonalne, nadprodukcja, jałowość oraz powierzchowność otoczenia przyczyniły się do rozważań artystki na temat pracy artystycznej. Edyta układa i odcina zbędne elementy, tak żeby na końcu pozostała istota. Usuwa nic nieznaczące formy, linie, płaszczyzny, aby pozwolić wybrzmieć czystej kompozycji. W „Jak poradzić sobie z nadmiarem” Edyta uwolniła siebie i swoją sztukę od nieistotności oraz nadmiaru, w pracach prezentowanych na wystawie Przesycenie artystka idzie krok dalej, zostawiając pustkę i ciszę. Prezentowane na wystawie obrazy są próbą znalezienia przestrzeni, w której może zaistnieć drobny gest, który w natłoku i ogólnym nadmiarze – zanika. Poprzez odcinanie zbędnych elementów, eliminacji formy, Kowalewska dochodzi do istoty. Synteza oraz ograniczona do czerni i bieli paleta, eliminują zbędną narracyjność. Pozostaje przestrzeń i cisza, z którą musimy się zmierzyć. Potrzeba jednak czasu i skupienia, żeby dostrzec, że pustka, z którą zostajemy pozwala nam skupić się na tej jednej, prostej formie, z którą aktualnie przebywamy. Przeżyć ją. W pustce rodzi się przestrzeń, pojawia się istota.
Czerń absolutna, która jest dla artystki nowym środkiem wyrazu, stawia widza w niewygodnym położeniu, prowokuje i niepokoi. Jest pusta. Ale jednocześnie ukryta w niej jest ważna informacja. Jest stanem skupienia.
Eleonora Bojanowska
Edyta Kowalewska – urodzona w 1991 roku w Piszu. W 2016 roku ukończyła studia na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Aktualnie pracuje jako asystentka na Wydziale Grafiki macierzystej uczelni. Laureatka Grand Prix 6. edycji konkursu „Świeża Krew”, finalistka konkursu „Promocje 2016” w Legnicy, finalistka Gdańskiego Biennale Sztuki 2018 w Gdańskiej Galerii Miejskiej, laureatka nagrody Rektora ASP we Wrocławiu podczas 13 edycji „Konkursu Gepperta”. Od 2016 roku jest rezydentką Kolonii Artystów w Gdańsku. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem oraz instalacjami przestrzennymi.
Ważniejsze wystawy:
– „Polska Gościnność”, Muzeum Współczesne Wrocław
– „13. Konkurs Gepperta”, BWA Wrocław Główny
– „Zdarzenie”, Galeria pod Arkadami, Łomża
– „Polska grafika artystyczna/ ASP Gdańsk, ASP Kraków”, CAFA Art Museum, Pekin
– „Jak poradzić sobie z nadmiarem?”, WL4 – Mleczny Piotr, Gdańsk
– wystawa finalistów piątej edycji „Gdańskiego Biennale Sztuki”, Gdańska Galeria Miejska
– „RELACJE/ Kowalewska, Mysiak, Teplicka”, galeria NANAZENIT, Warszawa
– „Obrysy” – Kolonia Artystów / Dolne Miasto, Gdańsk
Prace
bez tytułu z cyklu Jak poradzić sobie z nadmiarem
akryl na ręcznie zszywanym płótnie
110 x 120 cm
2020 rok
bez tytułu z cyklu Jak poradzić sobie z nadmiarem
akryl i tusz na ręcznie zszywanym płótnie
130 x 160 cm
2020 cm
bez tytułu z cyklu Jak poradzić sobie z nadmiarem
akryl na ręcznie zszywanym płótnie
130 x 160 cm
2020 rok
bez tytułu z cyklu Jak poradzić sobie z nadmiarem
akryl na ręcznie zszywanym płótnie
140 x160 cm
2020 rok
bez tytułu z cyklu Jak poradzić sobie z nadmiarem
akryl na ręcznie zszywanym płótnie
110 x 120 cm
2020 rok
bez tytułu z cyklu Jak poradzić sobie z nadmiarem
akryl i tusz na ręcznie zszywanym płótnie
90 x 110 cm
2020 rok
bez tytułu z cyklu Jak poradzić sobie z nadmiarem
akryl na ręcznie zszywanym płótnie
110 xx 90 cm
2020 rok
bez tytułu z cyklu Jak poradzić sobie z nadmiarem
akryl na ręcznie zszytym płótnie
130 x 160 cm
2020 rok
z cyklu Jak poradzić sobie z nadmiarem
akryl na płótnie
130x 160 cm
2020 rok