Połączenia

Edyta Kowalewska, Zuza Piekoszewska, Justyna Smoleń

28 maja – 16 lipca 2022

Gdy teraźniejszość ulega nieuchronnym przemianom, w pracowniach artystek za pomocą farb, nici, gipsu i porcelany tkają się historie tego, co następne. Kim są kobiety, które, zbierając okruchy starego – troskliwie, lecz z niezbędną dyscypliną – tworzą nowe?

 

Wystawa Połączenia to emocjonalna i pełna skupienia opowieść o przeistaczaniu. Jego przedmiotem jest świat, który w procesie stałej ewolucji, niewątpliwie zmierza do zmiany formy, jaką znamy. Miejsce człowieka w świecie, jakość relacji, fasadowość bycia i galopujący postęp technologiczny – te aspekty współczesności wyraźnie obecne są w naszym polu widzenia. Czy potrafimy z uważnością i zdecydowaniem nadać im nowy tor? Czy potrafimy uszanować rolę, jaką spełniły w naszym świecie i pozwolić im odejść w imię lepszych jakości? Refleksje te przepełniają twórczynie. Ręka w rękę ze zmianami w otoczeniu, rodzą się w nich bowiem nowe definicje wewnętrzne. Czerpiąc z dostępu do tego, co rdzenne i intuicyjne, odbudowują siebie. W intymności kontaktu z ich sztuką, wskazują drogę także odbiorcy.

 

Wyrazem połączenia są materiały, z których tworzą. Korzystając zarówno z gliny czy nici tkackiej, jak i biolplastiku oraz syntetycznego kleju, podejmują ryzykowną rolę dekonstruktorek znanego w nieznane. Rozcinając i zszywając płótna, przetwarzając porcelanowe figurki czy tkając wzory na lnie, zwracają się ku temu, co zastane, redefiniując i nadając aktualne znaczenia. Kierowane są wizją i marzeniem, lecz także niezgodą i lękiem. Edyta Kowalewska, Justyna Smoleń i Zuza Piekoszewska w zaciszu swych pracowni, rozrzuconych na trzech krańcach Polski, podejmują indywidualne wyzwania zmierzenia się przebrzmiałym głosem przeszłości i nadania mu nowej treści.

Efektem połączenia jest sztuka odznaczająca się wdziękiem i lekkością. Tylko pozornie nie zdradza ciężaru przeżyć, jakie towarzyszą jej tworzeniu. Minimalistyczne, lecz wciągające bezkresną czernią płótna Edyty Kowalewskiej to gra form, linii i kompozycji – balansowanie nad przepaścią ze spokojem i harmonią. Nawołujące niczym z innego świata, totemiczne obiekty Zuzy Piekoszewskiej są próbą integracji pierwotności z post humanistycznymi wizjami artystki. To powrót do tego, czego jeszcze nie znamy. Porcelanowe konstrukcje Justyny Smoleń redefiniują ideę piękna, zmuszając widza do przyjrzenia się jej na nowo i zmierzenia z dotychczasową koncepcją kobiecości.

 

Mimo różnorodnych technik i materiałów oraz indywidualnych dróg twórczych trzech artystek, ekspozycja jest spójna i pełna harmonii. Stonowane barwy, oszczędność środków i powściągliwość form wprowadzają widza w kameralny, lecz niepozbawiony charakteru świat obiektów. Kolektywność działań artystek nie jest tu zamierzona – wypływa wyłącznie z intuicji i wewnętrznych refleksji nad dotykającą nas wszystkich rzeczywistością.

 

Marzena Żydek

Zuza Piekoszewska – ur. w 1996 roku w Polsce. Absolwentka Fotografii na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu oraz Nowych Mediów na Akademii Sztuki w Szczecinie. Rzeźba, malarstwo i fotografia to jej główne narzędzia tworzenia. Tworzy nieoczywiste obiekty hybrydowe, inspirowane światem fantasy i nauki. Zgłębia zagadnienia płynnej tożsamości i ontologii zorientowanej na obiekt. Zadaje pytania dotyczące związku człowieka z otaczającą go, opresyjną rzeczywistością. Reprezentowana jest przez Galerię Łęctwo z Poznania. Mieszka i pracuje w Szczecinie.

www.artelagunaprize.com/archive/2018-2019/winners

Justyna Smoleń – ur. w 1988 roku. Tworzy obrazy, rzeźby i instalacje. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Mieszka i pracuje w Krakowie. W swojej twórczości artystka dekonstruuje zastane konwencje wizualne, podważa ich ugruntowany charakter, przetwarzając materię i jej znaczenia. W swoich działaniach twórczych wykorzystuje miedzy innymi znalezione obiekty, na bazie których tworzy groteskowo-makabryczne hybrydowe rzeźby. Dekonstruując kruchą strukturę bibelotów, porcelanowych figurek, ceramiki; artystka podejmuję grę z pamięcią wybranych obiektów i wyobrażeniem jakie one reprezentują, tworząc analogie do współczesnej rzeczywistości. Jej prace znajdują się w kolekcji Muzeum Współczesnego Wrocław, (Widnokręgi, 2016), MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie(Totem, 2021) oraz kolekcjach prywatnych.

Edyta Kowalewska – ur. w Piszu. W 2016 roku ukończyła studia na wydziale malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku w pracowni prof. Krzysztofa Gliszczyńskiego oraz prof. Anny Królikiewicz. Od 2016 roku pracuje na macierzystej uczelni. Rezydentka Kolonii Artystów w Gdańsku. Laureatka Grand Prix Przeglądu Młodej Sztuki  „ŚWIEŻA KREW” 2016 , finalistka ogólnopolskiego przeglądu malarstwa „PROMOCJE 2016”, nominowana do

artystycznej nagrody podczas interdyscyplinarnego konkursu artNoble 2016 w Żyrardowie, finalistka Gdańskiego Biennale Sztuki 2018. Współautorka kilkudziesięciu wystaw oraz projektów, m.in. w Gdańsku, Wrocławiu, Poznaniu, Łomży, Berlinie.

Prace

Zuzanna Piekoszewska

Ganglions

Bioplastik

37 x 12 x 9 cm

2020

 

Zuzanna Piekoszewska

Metamorphosis, self portrait

Sangwina, deska

23,5 x 18 cm

2021

 

Zuzanna Piekoszewska

Last days

Akryl, deska

23,5 x 18 cm

2021

 

Zuzanna Piekoszewska

Planting, using, destroying
Ryt na gipsie / juta

38 x 30 cm
2022r

 

Zuzanna Piekoszewska

Complex problems

Punch needle, bawełniane płótno, włóczka

60 x 30 cm

2022

Zuzanna Piekoszewska

Internal brake

Bioplastik

32 x 14 x 16 cm

2020

Zuza Piekoszewska 

Empty room and a wild plant

Technika punch needle, lniane płótno, włóczka

50 x 40 cm

2022

 

Zuzanna Piekoszewska

Back to the ocean

Gips

10 x 30 x 25 cm

2022

 

Edyta Kowalewska

Nowy Świat, dyptyk

Akryl na ręcznie zszywanym płótnie

140 x 160 cm

2022

 

Edyta Kowalewska

Bez tytułu

Akryl na ręcznie zszywanym płótnie

50 x 40 cm

2020

 

Edyta Kowalewska

Bez tytułu

Akryl na ręcznie zszywanym płótnie

180 x 150 cm

2020

 

Edyta Kowalewska

Bez tytułu

Akryl na ręcznie zszywanym płótnie

180 x 150 cm

2020

Zuzanna Piekoszewska

rhizomes’ pressure

Akryl, płótno

50 x 40 cm

2021

Justyna Smoleń

Panna

Porcelana, kolaż

19 x 10 x 8 cm

2020

Justyna Smoleń

Lady Kebab

Porcelana, kolaż

23 x 29 x 20 cm

2022

Justyna Smoleń

Raj

Porcelana, kolaż

13 x 16 x 6 cm

2021

Justyna Smoleń

Upadek

Porcelana, kolaż

21 x 16 x 11 cm

2021

Justyna Smoleń

Dyskusja

Porcelana, kolaż

23 x 16 x 13 cm

2021

Justyna Smoleń

Mama

Porcelana, kolaż

17 x 12 x 10 cm

2021

Justyna Smoleń

Balerina

Porcelana, kolaż

19 x 10 x 8 cm

2020