Połączenia
Edyta Kowalewska, Zuza Piekoszewska, Justyna Smoleń
28 maja – 16 lipca 2022
Gdy teraźniejszość ulega nieuchronnym przemianom, w pracowniach artystek za pomocą farb, nici, gipsu i porcelany tkają się historie tego, co następne. Kim są kobiety, które, zbierając okruchy starego – troskliwie, lecz z niezbędną dyscypliną – tworzą nowe?
Wystawa Połączenia to emocjonalna i pełna skupienia opowieść o przeistaczaniu. Jego przedmiotem jest świat, który w procesie stałej ewolucji, niewątpliwie zmierza do zmiany formy, jaką znamy. Miejsce człowieka w świecie, jakość relacji, fasadowość bycia i galopujący postęp technologiczny – te aspekty współczesności wyraźnie obecne są w naszym polu widzenia. Czy potrafimy z uważnością i zdecydowaniem nadać im nowy tor? Czy potrafimy uszanować rolę, jaką spełniły w naszym świecie i pozwolić im odejść w imię lepszych jakości? Refleksje te przepełniają twórczynie. Ręka w rękę ze zmianami w otoczeniu, rodzą się w nich bowiem nowe definicje wewnętrzne. Czerpiąc z dostępu do tego, co rdzenne i intuicyjne, odbudowują siebie. W intymności kontaktu z ich sztuką, wskazują drogę także odbiorcy.
Wyrazem połączenia są materiały, z których tworzą. Korzystając zarówno z gliny czy nici tkackiej, jak i biolplastiku oraz syntetycznego kleju, podejmują ryzykowną rolę dekonstruktorek znanego w nieznane. Rozcinając i zszywając płótna, przetwarzając porcelanowe figurki czy tkając wzory na lnie, zwracają się ku temu, co zastane, redefiniując i nadając aktualne znaczenia. Kierowane są wizją i marzeniem, lecz także niezgodą i lękiem. Edyta Kowalewska, Justyna Smoleń i Zuza Piekoszewska w zaciszu swych pracowni, rozrzuconych na trzech krańcach Polski, podejmują indywidualne wyzwania zmierzenia się przebrzmiałym głosem przeszłości i nadania mu nowej treści.
Efektem połączenia jest sztuka odznaczająca się wdziękiem i lekkością. Tylko pozornie nie zdradza ciężaru przeżyć, jakie towarzyszą jej tworzeniu. Minimalistyczne, lecz wciągające bezkresną czernią płótna Edyty Kowalewskiej to gra form, linii i kompozycji – balansowanie nad przepaścią ze spokojem i harmonią. Nawołujące niczym z innego świata, totemiczne obiekty Zuzy Piekoszewskiej są próbą integracji pierwotności z post humanistycznymi wizjami artystki. To powrót do tego, czego jeszcze nie znamy. Porcelanowe konstrukcje Justyny Smoleń redefiniują ideę piękna, zmuszając widza do przyjrzenia się jej na nowo i zmierzenia z dotychczasową koncepcją kobiecości.
Mimo różnorodnych technik i materiałów oraz indywidualnych dróg twórczych trzech artystek, ekspozycja jest spójna i pełna harmonii. Stonowane barwy, oszczędność środków i powściągliwość form wprowadzają widza w kameralny, lecz niepozbawiony charakteru świat obiektów. Kolektywność działań artystek nie jest tu zamierzona – wypływa wyłącznie z intuicji i wewnętrznych refleksji nad dotykającą nas wszystkich rzeczywistością.
Marzena Żydek
Zuza Piekoszewska – ur. w 1996 roku w Polsce. Absolwentka Fotografii na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu oraz Nowych Mediów na Akademii Sztuki w Szczecinie. Rzeźba, malarstwo i fotografia to jej główne narzędzia tworzenia. Tworzy nieoczywiste obiekty hybrydowe, inspirowane światem fantasy i nauki. Zgłębia zagadnienia płynnej tożsamości i ontologii zorientowanej na obiekt. Zadaje pytania dotyczące związku człowieka z otaczającą go, opresyjną rzeczywistością. Reprezentowana jest przez Galerię Łęctwo z Poznania. Mieszka i pracuje w Szczecinie.
www.artelagunaprize.com/archive/2018-2019/winners
Justyna Smoleń – ur. w 1988 roku. Tworzy obrazy, rzeźby i instalacje. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Mieszka i pracuje w Krakowie. W swojej twórczości artystka dekonstruuje zastane konwencje wizualne, podważa ich ugruntowany charakter, przetwarzając materię i jej znaczenia. W swoich działaniach twórczych wykorzystuje miedzy innymi znalezione obiekty, na bazie których tworzy groteskowo-makabryczne hybrydowe rzeźby. Dekonstruując kruchą strukturę bibelotów, porcelanowych figurek, ceramiki; artystka podejmuję grę z pamięcią wybranych obiektów i wyobrażeniem jakie one reprezentują, tworząc analogie do współczesnej rzeczywistości. Jej prace znajdują się w kolekcji Muzeum Współczesnego Wrocław, (Widnokręgi, 2016), MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie(Totem, 2021) oraz kolekcjach prywatnych.
Edyta Kowalewska – ur. w Piszu. W 2016 roku ukończyła studia na wydziale malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku w pracowni prof. Krzysztofa Gliszczyńskiego oraz prof. Anny Królikiewicz. Od 2016 roku pracuje na macierzystej uczelni. Rezydentka Kolonii Artystów w Gdańsku. Laureatka Grand Prix Przeglądu Młodej Sztuki „ŚWIEŻA KREW” 2016 , finalistka ogólnopolskiego przeglądu malarstwa „PROMOCJE 2016”, nominowana do
artystycznej nagrody podczas interdyscyplinarnego konkursu artNoble 2016 w Żyrardowie, finalistka Gdańskiego Biennale Sztuki 2018. Współautorka kilkudziesięciu wystaw oraz projektów, m.in. w Gdańsku, Wrocławiu, Poznaniu, Łomży, Berlinie.
Prace
Zuzanna Piekoszewska
Ganglions
Bioplastik
37 x 12 x 9 cm
2020
Zuzanna Piekoszewska
Metamorphosis, self portrait
Sangwina, deska
23,5 x 18 cm
2021
Zuzanna Piekoszewska
Last days
Akryl, deska
23,5 x 18 cm
2021
Zuzanna Piekoszewska
Planting, using, destroying
Ryt na gipsie / juta
38 x 30 cm
2022r
Zuzanna Piekoszewska
Complex problems
Punch needle, bawełniane płótno, włóczka
60 x 30 cm
2022
Zuzanna Piekoszewska
Internal brake
Bioplastik
32 x 14 x 16 cm
2020
Zuza Piekoszewska
Empty room and a wild plant
Technika punch needle, lniane płótno, włóczka
50 x 40 cm
2022
Zuzanna Piekoszewska
Back to the ocean
Gips
10 x 30 x 25 cm
2022
Edyta Kowalewska
Nowy Świat, dyptyk
Akryl na ręcznie zszywanym płótnie
140 x 160 cm
2022
Edyta Kowalewska
Bez tytułu
Akryl na ręcznie zszywanym płótnie
50 x 40 cm
2020
Edyta Kowalewska
Bez tytułu
Akryl na ręcznie zszywanym płótnie
180 x 150 cm
2020
Edyta Kowalewska
Bez tytułu
Akryl na ręcznie zszywanym płótnie
180 x 150 cm
2020
Zuzanna Piekoszewska
rhizomes’ pressure
Akryl, płótno
50 x 40 cm
2021
Justyna Smoleń
Panna
Porcelana, kolaż
19 x 10 x 8 cm
2020
Justyna Smoleń
Lady Kebab
Porcelana, kolaż
23 x 29 x 20 cm
2022
Justyna Smoleń
Raj
Porcelana, kolaż
13 x 16 x 6 cm
2021
Justyna Smoleń
Upadek
Porcelana, kolaż
21 x 16 x 11 cm
2021
Justyna Smoleń
Dyskusja
Porcelana, kolaż
23 x 16 x 13 cm
2021
Justyna Smoleń
Mama
Porcelana, kolaż
17 x 12 x 10 cm
2021
Justyna Smoleń
Balerina
Porcelana, kolaż
19 x 10 x 8 cm
2020