Plain Vanilla Home
Sen o końcu
26 kwietnia – 14 maja 2022
Dom. Bezpieczna ostoja czy kolebka obłudy?
To główne środowisko, które kształtuje nas jako ludzi i nadaje kierunek życiowej drodze. Co, gdy zamiast wspierającego ekosystemu okazuje się zagrożeniem? Atmosferą domu przesiąkamy wszyscy, bez wyjątku.
Wystawa Plain Vanilla Home* skupia się na trzech przestrzeniach, symbolizujących poszczególne struktury domu. To ogród-balkon, gdzie króluje odpoczynek na pokaz. Jest fasadą i zapowiedzią idealnego porządku w duchu dekoracji pozbawionej gustu. Za bielą wykrochmalonych firanek kryje się jadalnia-salon. Jest miejscem rodzinnych spotkań, sztampowych, niedzielnych obiadów i powierzchownych rozmów pozbawionych bliskości. W pokoju-sypialni wybrzmiewają zamiecione zamiecione pod dywan problemy. To miejsce na intymne spotkanie z własnym ja – niewysłuchanym, sfrustrowanym i zawstydzonym. Tu rodzą się marzenia, z góry pozbawione możliwości realizacji.
Wątkiem, jaki przewija się przez wystawę i łączy poszczególne prace, jest toksyczność środowiska domowego. Towarzyszy ona każdemu obszarowi z nim związanym i definiuje go jako przestrzeń pełną strachu, stresu i presji. Dom bywa miejscem niebezpiecznym i niespokojnym, pełnym niesprawiedliwości, nierówności, pychy. Na domowej scenie nierzadko rozgrywa się dramat.
Wystawa prezentuje prace czterech twórców. Każdy z nich ujął zagadnienie domu we własny sposób, filtrując je mniej lub bardziej świadomie przez osobiste doświadczenie. Podejmują próbę rozliczenia się z zagadnieniem domowej obłudy – zarówno w kontekście miejsca dorastania, własnej ojczyzny, jak i niewygodnych czy wręcz haniebnych faktów z kart historii.
Szczególnie dla artysty dom bywa miejscem pełnym niezrozumienia i presji. Pokolenia wychowane w filozofii braku i walki o przetrwanie, nie są w stanie wyposażyć młodych twórców w narzędzia niezbędne do kroczenia własną drogą – świadomej wrażliwości, zaufania we własne siły czy zgłębiania uzdolnień i predyspozycji.
Czy tworzenie pomaga uzdrowić ten obszar? Czy z jego pomocą możliwe jest zasianie nowych wartości rodzinnych i społecznych? Artyści nie udzielają jednoznacznej odpowiedzi. Ostrzegająco wskazują sztukę jako kolejne narzędzie, które – nieumiejętnie użyte – także posłużyć może obłudzie i budowaniu fałszywego wrażenia efektowności i statusu.
*plain vanilla to przymiotnik opisujący najprostszą wersję, bez żadnych opcjonalnych dodatków. Jest analogią do popularnego, waniliowego smaku lodów, który stał się szeroko i tanio dostępny wraz ze stworzeniem sztucznego aromatu wanilinowego.
– Marzena Żydek
Sen o końcu
funkcjonuje jako nomadyczna galeria w składzie: Kinga Dobosz, Maja Janczar, Piotr Mlącki i Tomek Paszkowicz. W pracy artystycznej łączy ich przede wszystkim racjonalizm, który wielu nazwałoby pesymizmem.
Prace
Piotr Mlącki
Żmijowisko
olej na płótnie
110 x 130 cm
2022
Maja Janczar
bez tytułu
akryl na płótnie
100 cm x 100 cm
2022
Kinga Dobosz
Rysenniki – dyptyk
ołówek na papierze, drewno
2022
Kinga Dobosz
Rysenniki
ołówek na papierze, drewno
2022
Kinga Dobosz
Jeden prosty trik, żeby obcy ludzie lubili cię bardziej niż bliscy
instalacja, technika własna, dywan, wybielacz, silikon
180 x 180 x 50 cm
2022
Tomek Paszkowicz
Późny duch Komunizmu / “ile dałbym by zapomnieć cię, Wszystkie chwile te, które są na nie, bo chcę (bo chcę) nie myśleć o tym już”
olej na płótnie i wynajmowane prl-owskie mieszkanie
80 x 60 cm
2020
Kinga Dobosz
Szklana ściana, fragment cyklu 5 nowych powodów, dla których ona chce wyjść z utopii, których nie chcesz słyszeć
wydruk renderu 3d, drewno, papier Solution Radiant White 270g
100 x 70 cm
2022
Kinga Dobosz,
Szklany domek, fragment cyklu 5 nowych powodów, dla których ona chce wyjść z utopii, których nie chcesz słyszeć
wydruk renderu 3d, drewno, papier Solution Radiant White 270g,
30 x 40 cm
2022
Kinga Dobosz
Lampa, fragment cyklu Teraz polej swoich bliskich sosem barbecue i zbierz się wokół pustki
beton, aerograf, światło
190 x 100 cm
2021
Tomek Paszkowicz
Ściany mają oczy, ale one też idą spać
olej na płótnie
30 x 40 cm
2022
Maja Janczar
Krzesło 3
akryl na płótnie
130 cm x 97 cm
2022
Tomek Paszkowicz
do domu, jadąc drogą krajową, widziałem rozjechane koty i stacje benzynowe
olej na płótnie
60 x 70 cm
2022
Tomek Paszkowicz
pan bóg się wszystkim zajmie pod warunkiem, że to my zajmiemy się aborcją
olej na płótnie
100 x 130 cm
2021
Tomek Paszkowicz
2013, środa. Na obiad dewolaj, ziemniaczki, surówka. Co wtedy myślała
olej na płótnie
80 x 100 cm
2022
Piotr Mlącki
Corona Muralis
inkrustowany mosiądz, technika własna,
25 x 25 x 22 cm
2021
Piotr Mlącki
Trofeum
olej na płótnie
60 x 40 cm
2022
Maja Janczar
Żyrandol / Mizeria
porcelana, stal
135 cm x 65 cm x 65 cm
2021
Piotr Mlącki
Mount Vernon
olej na płótnie
100 x 150 cm
2022