Praktyka powtórzeń
Daniel Cybulski
5 grudnia – 23 stycznia 2021
Prace oparte są głównie na refleksji dotyczącej samego obrazu, jego przedmiotowości, technologii, a także na podstawowych wartościach malarskich takich jak kolor, kompozycja, światło. Powtórzenia, zmiany formatu tych samych motywów, proza codzienności rozważań malarskich dotyczących wyłaniania się obrazu, mechanizm zadawania co rusz podobnych bądź tych samych pytań, relacje wobec tego co wokół, to główne zagadnienia motywujące do dalszej pracy. Seria obrazów przedstawiających powtarzające się uproszczone kompozycje, jest efektem codziennej pracy, zmagań nie tylko z malarstwem, ale też z danym, samo-wypełniającym się czasem.
Performance dokamerowy „Ani Boga Ani Pana” zwraca uwagę na „ćwiczenia”, odbywające się nieustannie na różnych polach naszego życia. Zapętlony ruch skłania do refleksji nad tym kto i jakich narzędzi używa, na jakim polu odbywa się „ćwiczenie”. Pole sztuki jest szerokim, nie zawsze bezpiecznym miejscem treningu naszej postawy, który nie odbywa się wprost.
Pokaz uzupełniony jest gotowymi do dalszych działań podobraziami malarskimi. Całość traktowana jest nie tylko jako wystawa pojedynczych prac, lecz także rodzaj spójnej, niepodzielnej instalacji.
To wystawa nie tylko o codzienności malarskiej, lecz także tej, która odbywa się równolegle. Ważne wydarzenia z życia osobistego czy społecznego rozmywają się, stają się jej częścią. Adaptacja do zmieniającej się rzeczywistości odbywa się sprawnie i płynnie. Proza życia, powtarzalność reakcji, podążanie utartymi ścieżkami powodują , że zachodzące w nas zmiany stają się mało zauważalne, a jednak ewoluujemy. Przyglądanie się mechanizmom, motywom, narzędziom, ćwiczeniom, którym poddajemy się i jesteśmy poddawani na co dzień pozwala widzieć kierunek.
Daniel Cybulski
Urodzony w 1980 roku, dyplom Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku na kierunku Malarstwo w 2013 roku, w pracowni prof. Jerzego Ostrogórskiego. W 2018 roku uzyskał tytuł doktora sztuki, promotor pracy doktorskiej: prof. Krzysztof Gliszczyński, promotor pomocniczy: dr Andrzej Karmasz. W 2012 roku studiował w Hochschulle für Künste Bremen.
Finalista wielu konkursów, laureat m.in. : „Artystyczna Podróż Hestii 2012”, „Najlepsze Dyplomy 2013”, „Promocje 2014” oraz 12 edycji Konkursu Gepperta. Obecnie zatrudniony na stanowisku asystenta na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, od 2020 roku pełni funkcje Kierownika Katedry Malarstwa. Swoje prace wystawiał m.in. w Galerii Arsenał w Poznaniu, Gdańskiej Galerii Miejskiej, Fundacji Stefana Gierowskiego w Warszawie, Pałacu Sztuki w Krakowie, Galerii Elektrownia w Radomiu, HDLU w Zagrzebiu oraz w Pałacu Sztuki we Lwowie. Prace w kolekcjach m.in. Muzeum Narodowego w Gdańsku, Galerii Sztuki w Legnicy, Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie oraz kolekcji Fundacji Hestii. Mieszka i pracuje w Sopocie.
Prace
Bez tytułu
instalacja malarska
2020
formaty zmienne
bez tytułu
2020
akryl na płótnie
160×130 cm
bez tytułu
2020
akryl na płótnie
50×70 cm
bez tytułu
2020
AKRYL NA PŁÓTNIE
200×100 CM
Bez tytułu
2020
AKRYL NA PŁÓTNIE
120×90 CM
bez tytułu
2020
olej na płótnie
160×130 cm
bez tytułu
2020
akryl na płótnie
120×90 cm
bez tytułu
2020
AKRYL NA PŁÓTNIE
50×70 CM
Bez tytułu
2020
AKRYL NA PŁÓTNIE
160×130 CM
Bez tytułu
2020
AKRYL NA PŁÓTNIE
160×130 CM
Ani Boga ani Pana
wideo
bez tytułu
2020
AKRYL NA PŁÓTNIE
120×160 CM