
Plain Vanilla Home
Sen o końcu
26 kwietnia – 14 maja 2022
Dom. Bezpieczna ostoja czy kolebka obłudy?
To główne środowisko, które kształtuje nas jako ludzi i nadaje kierunek życiowej drodze. Co, gdy zamiast wspierającego ekosystemu okazuje się zagrożeniem? Atmosferą domu przesiąkamy wszyscy, bez wyjątku.
Wystawa Plain Vanilla Home* skupia się na trzech przestrzeniach, symbolizujących poszczególne struktury domu. To ogród-balkon, gdzie króluje odpoczynek na pokaz. Jest fasadą i zapowiedzią idealnego porządku w duchu dekoracji pozbawionej gustu. Za bielą wykrochmalonych firanek kryje się jadalnia-salon. Jest miejscem rodzinnych spotkań, sztampowych, niedzielnych obiadów i powierzchownych rozmów pozbawionych bliskości. W pokoju-sypialni wybrzmiewają zamiecione zamiecione pod dywan problemy. To miejsce na intymne spotkanie z własnym ja – niewysłuchanym, sfrustrowanym i zawstydzonym. Tu rodzą się marzenia, z góry pozbawione możliwości realizacji.
Wątkiem, jaki przewija się przez wystawę i łączy poszczególne prace, jest toksyczność środowiska domowego. Towarzyszy ona każdemu obszarowi z nim związanym i definiuje go jako przestrzeń pełną strachu, stresu i presji. Dom bywa miejscem niebezpiecznym i niespokojnym, pełnym niesprawiedliwości, nierówności, pychy. Na domowej scenie nierzadko rozgrywa się dramat.
Wystawa prezentuje prace czterech twórców. Każdy z nich ujął zagadnienie domu we własny sposób, filtrując je mniej lub bardziej świadomie przez osobiste doświadczenie. Podejmują próbę rozliczenia się z zagadnieniem domowej obłudy – zarówno w kontekście miejsca dorastania, własnej ojczyzny, jak i niewygodnych czy wręcz haniebnych faktów z kart historii.
Szczególnie dla artysty dom bywa miejscem pełnym niezrozumienia i presji. Pokolenia wychowane w filozofii braku i walki o przetrwanie, nie są w stanie wyposażyć młodych twórców w narzędzia niezbędne do kroczenia własną drogą – świadomej wrażliwości, zaufania we własne siły czy zgłębiania uzdolnień i predyspozycji.
Czy tworzenie pomaga uzdrowić ten obszar? Czy z jego pomocą możliwe jest zasianie nowych wartości rodzinnych i społecznych? Artyści nie udzielają jednoznacznej odpowiedzi. Ostrzegająco wskazują sztukę jako kolejne narzędzie, które – nieumiejętnie użyte – także posłużyć może obłudzie i budowaniu fałszywego wrażenia efektowności i statusu.
*plain vanilla to przymiotnik opisujący najprostszą wersję, bez żadnych opcjonalnych dodatków. Jest analogią do popularnego, waniliowego smaku lodów, który stał się szeroko i tanio dostępny wraz ze stworzeniem sztucznego aromatu wanilinowego.
– Marzena Żydek
Sen o końcu
funkcjonuje jako nomadyczna galeria w składzie: Kinga Dobosz, Maja Janczar, Piotr Mlącki i Tomek Paszkowicz. W pracy artystycznej łączy ich przede wszystkim racjonalizm, który wielu nazwałoby pesymizmem.
Prace

Black rock
2020 rok
125 x 160 cm
olej NA PŁÓTNIE

Cyklop
2020 rok
33 x 27 cm
olej na płótnie

czernie / młoda Polska
2020 rok
90 x 110 cm
olej NA PŁÓTNIE

dechoprofil
2020 rok
33 x 27 cm
olej NA PŁÓTNIE

drwa
2020 rok
30 x 30 cm
olej NA PŁÓTNIE

giewojt „wąż”
2021 rok
160 x 160 cm
olej NA PŁÓTNIE

Jungle / Nowy ogień
2020 rok
33 x 27
olej NA PŁÓTNIE

kafel – detal
2020 / 2021 rok

kafle – detal
2020 / 2021 rok

pejzaż z lego
2021 rok
55 x 90 cm
olej NA PŁÓTNIE

maska 2
2020 rok
33 x 27 cm
olej na płótnie

maska
2020 rok
33 x 27 cm
olej NA PŁÓTNIE

nagual
2020 rok
100 x 100 cm
olej NA PŁÓTNIE

nowy ogień
2020 rok
30 x 30 cm
olej na płótnie

szalony pieniek
2020 rok
90 x 110 cm
olej NA PŁÓTNIE

szaman I
2020 rok
110 x 90 cm
olej NA PŁÓTNIE

apotropaiczny taniec
2021 rok
160 x 160 cm
olej na płótnie

dym
2021 rok
135 x 185 cm
olej na płótnie

maska III
2020 rok
33 x 27 cm
olej NA PŁÓTNIE

słoń
2020 rok
33 x 27 cm
olej na płótnie

koń
2020 rok
33 x 27 cm
olej na płótnie

orbis interior
2020 rok
110 x 140 cm
olej NA PŁÓTNIE

szaman II
2020 rok
110 x 90 cm
olej na płótnie