Plain Vanilla Home

Sen o końcu

26 kwietnia – 14  maja 2022

Dom. Bezpieczna ostoja czy kolebka obłudy?

 

To główne środowisko, które kształtuje nas jako ludzi i nadaje kierunek życiowej drodze. Co, gdy zamiast wspierającego ekosystemu okazuje się zagrożeniem? Atmosferą domu przesiąkamy wszyscy, bez wyjątku.

 

Wystawa Plain Vanilla Home* skupia się na trzech przestrzeniach, symbolizujących poszczególne struktury domu. To ogród-balkon, gdzie króluje odpoczynek na pokaz. Jest fasadą i zapowiedzią idealnego porządku w duchu dekoracji pozbawionej gustu. Za bielą wykrochmalonych firanek kryje się jadalnia-salon. Jest miejscem rodzinnych spotkań, sztampowych, niedzielnych obiadów i powierzchownych rozmów pozbawionych bliskości. W pokoju-sypialni wybrzmiewają zamiecione zamiecione pod dywan problemy. To miejsce na intymne spotkanie z własnym ja – niewysłuchanym, sfrustrowanym i zawstydzonym. Tu rodzą się marzenia, z góry pozbawione możliwości realizacji.

 

Wątkiem, jaki przewija się przez wystawę i łączy poszczególne prace, jest toksyczność środowiska domowego. Towarzyszy ona każdemu obszarowi z nim związanym i definiuje go jako przestrzeń pełną strachu, stresu i presji. Dom bywa miejscem niebezpiecznym i niespokojnym, pełnym niesprawiedliwości, nierówności, pychy. Na domowej scenie nierzadko rozgrywa się dramat.

Wystawa prezentuje prace czterech twórców. Każdy z nich ujął zagadnienie domu we własny sposób, filtrując je mniej lub bardziej świadomie przez osobiste doświadczenie. Podejmują próbę rozliczenia się z zagadnieniem domowej obłudy – zarówno w kontekście miejsca dorastania, własnej ojczyzny, jak i niewygodnych czy wręcz haniebnych faktów z kart historii.

Szczególnie dla artysty dom bywa miejscem pełnym niezrozumienia i presji. Pokolenia wychowane w filozofii braku i walki o przetrwanie, nie są w stanie wyposażyć młodych twórców w narzędzia niezbędne do kroczenia własną drogą – świadomej wrażliwości, zaufania we własne siły czy zgłębiania uzdolnień i predyspozycji.

Czy tworzenie pomaga uzdrowić ten obszar? Czy z jego pomocą możliwe jest zasianie nowych wartości rodzinnych i społecznych? Artyści nie udzielają jednoznacznej odpowiedzi. Ostrzegająco wskazują sztukę jako kolejne narzędzie, które – nieumiejętnie użyte – także posłużyć może obłudzie i budowaniu fałszywego wrażenia efektowności i statusu.

 

*plain vanilla to przymiotnik opisujący najprostszą wersję, bez żadnych opcjonalnych dodatków. Jest analogią do popularnego, waniliowego smaku lodów, który stał się szeroko i tanio dostępny wraz ze stworzeniem sztucznego aromatu wanilinowego.

– Marzena Żydek

Sen o końcu

funkcjonuje jako nomadyczna galeria w składzie: Kinga Dobosz, Maja Janczar, Piotr Mlącki i Tomek Paszkowicz. W pracy artystycznej łączy ich przede wszystkim racjonalizm, który wielu nazwałoby pesymizmem.

 

Prace

Piotr Mlącki

Żmijowisko

olej na płótnie

110 x 130 cm

2022

Maja Janczar

bez tytułu

akryl na płótnie

100 cm x 100 cm

2022 

Kinga Dobosz

Rysenniki – dyptyk

ołówek na papierze, drewno

2022

Kinga Dobosz

Rysenniki 

ołówek na papierze, drewno

2022

Kinga Dobosz

Jeden prosty trik, żeby obcy ludzie lubili cię bardziej niż bliscy

instalacja, technika własna, dywan, wybielacz, silikon

180 x 180 x 50 cm

2022

Tomek Paszkowicz

Późny duch Komunizmu / “ile dałbym by zapomnieć cię, Wszystkie chwile te, które są na nie, bo chcę (bo chcę) nie myśleć o tym już”

olej na płótnie i wynajmowane prl-owskie mieszkanie

80 x 60 cm

2020

Kinga Dobosz

Szklana ściana, fragment cyklu 5 nowych powodów, dla których ona chce wyjść z utopii, których nie chcesz słyszeć

wydruk renderu 3d, drewno, papier Solution Radiant White 270g

100 x 70 cm

2022

Kinga Dobosz, 

Szklany domek, fragment cyklu 5 nowych powodów, dla których ona chce wyjść z utopii, których nie chcesz słyszeć

wydruk renderu 3d, drewno, papier Solution Radiant White 270g, 

30 x 40 cm

2022

Kinga Dobosz

Lampa, fragment cyklu Teraz polej swoich bliskich sosem barbecue i zbierz się wokół pustki

beton, aerograf, światło

190 x 100 cm

2021

Tomek Paszkowicz

Ściany mają oczy, ale one też idą spać

olej na płótnie 

30 x 40 cm

2022

Maja Janczar

Krzesło 3 

akryl na płótnie

130 cm x 97 cm

2022 

Tomek Paszkowicz

do domu, jadąc drogą krajową, widziałem rozjechane koty i stacje benzynowe

olej na płótnie

60 x 70 cm

2022

Tomek Paszkowicz

pan bóg się wszystkim zajmie pod warunkiem, że to my zajmiemy się aborcją
olej na płótnie

100 x 130 cm

2021

Tomek Paszkowicz

2013, środa. Na obiad dewolaj, ziemniaczki, surówka. Co wtedy myślała

olej na płótnie 

80 x 100 cm

2022

Piotr Mlącki

Corona Muralis 

inkrustowany mosiądz, technika własna, 

25 x 25 x 22 cm

2021

Piotr Mlącki

Trofeum

olej na płótnie

60 x 40 cm

2022

Maja Janczar

Żyrandol / Mizeria

porcelana, stal

135 cm x 65 cm x 65 cm 

2021

Piotr Mlącki

Mount Vernon

olej na płótnie

100 x 150 cm

2022