Plain Vanilla Home

Sen o końcu

26 kwietnia – 14  maja 2022

Dom. Bezpieczna ostoja czy kolebka obłudy?

 

To główne środowisko, które kształtuje nas jako ludzi i nadaje kierunek życiowej drodze. Co, gdy zamiast wspierającego ekosystemu okazuje się zagrożeniem? Atmosferą domu przesiąkamy wszyscy, bez wyjątku.

 

Wystawa Plain Vanilla Home* skupia się na trzech przestrzeniach, symbolizujących poszczególne struktury domu. To ogród-balkon, gdzie króluje odpoczynek na pokaz. Jest fasadą i zapowiedzią idealnego porządku w duchu dekoracji pozbawionej gustu. Za bielą wykrochmalonych firanek kryje się jadalnia-salon. Jest miejscem rodzinnych spotkań, sztampowych, niedzielnych obiadów i powierzchownych rozmów pozbawionych bliskości. W pokoju-sypialni wybrzmiewają zamiecione zamiecione pod dywan problemy. To miejsce na intymne spotkanie z własnym ja – niewysłuchanym, sfrustrowanym i zawstydzonym. Tu rodzą się marzenia, z góry pozbawione możliwości realizacji.

 

Wątkiem, jaki przewija się przez wystawę i łączy poszczególne prace, jest toksyczność środowiska domowego. Towarzyszy ona każdemu obszarowi z nim związanym i definiuje go jako przestrzeń pełną strachu, stresu i presji. Dom bywa miejscem niebezpiecznym i niespokojnym, pełnym niesprawiedliwości, nierówności, pychy. Na domowej scenie nierzadko rozgrywa się dramat.

Wystawa prezentuje prace czterech twórców. Każdy z nich ujął zagadnienie domu we własny sposób, filtrując je mniej lub bardziej świadomie przez osobiste doświadczenie. Podejmują próbę rozliczenia się z zagadnieniem domowej obłudy – zarówno w kontekście miejsca dorastania, własnej ojczyzny, jak i niewygodnych czy wręcz haniebnych faktów z kart historii.

Szczególnie dla artysty dom bywa miejscem pełnym niezrozumienia i presji. Pokolenia wychowane w filozofii braku i walki o przetrwanie, nie są w stanie wyposażyć młodych twórców w narzędzia niezbędne do kroczenia własną drogą – świadomej wrażliwości, zaufania we własne siły czy zgłębiania uzdolnień i predyspozycji.

Czy tworzenie pomaga uzdrowić ten obszar? Czy z jego pomocą możliwe jest zasianie nowych wartości rodzinnych i społecznych? Artyści nie udzielają jednoznacznej odpowiedzi. Ostrzegająco wskazują sztukę jako kolejne narzędzie, które – nieumiejętnie użyte – także posłużyć może obłudzie i budowaniu fałszywego wrażenia efektowności i statusu.

 

*plain vanilla to przymiotnik opisujący najprostszą wersję, bez żadnych opcjonalnych dodatków. Jest analogią do popularnego, waniliowego smaku lodów, który stał się szeroko i tanio dostępny wraz ze stworzeniem sztucznego aromatu wanilinowego.

– Marzena Żydek

Sen o końcu

funkcjonuje jako nomadyczna galeria w składzie: Kinga Dobosz, Maja Janczar, Piotr Mlącki i Tomek Paszkowicz. W pracy artystycznej łączy ich przede wszystkim racjonalizm, który wielu nazwałoby pesymizmem.

 

Prace

Black rock

2020 rok

125 x 160 cm

olej NA PŁÓTNIE

Cyklop

2020 rok

33 x 27 cm

olej na płótnie

czernie / młoda Polska

2020 rok

90 x 110 cm

olej NA PŁÓTNIE

dechoprofil

2020 rok

33 x 27 cm

olej NA PŁÓTNIE

drwa

2020 rok

30 x 30 cm

olej NA PŁÓTNIE

giewojt „wąż”

2021 rok

160 x 160 cm

olej NA PŁÓTNIE

Jungle / Nowy ogień

2020 rok

33 x 27

olej NA PŁÓTNIE

kafel – detal

2020 / 2021 rok

kafle – detal

2020 / 2021 rok

pejzaż z lego

2021 rok

55 x 90 cm

olej NA PŁÓTNIE

maska 2

2020 rok

33 x 27 cm

olej na płótnie

maska

2020 rok

33 x 27 cm

olej NA PŁÓTNIE

nagual

2020 rok

100 x 100 cm

olej NA PŁÓTNIE

nowy ogień

2020 rok

30 x 30 cm

olej na płótnie

szalony pieniek

2020 rok

90 x 110 cm

olej NA PŁÓTNIE

szaman I

2020 rok

110 x 90 cm

olej NA PŁÓTNIE

apotropaiczny taniec

2021 rok

160 x 160 cm

olej na płótnie

dym

2021 rok

135 x 185 cm

olej na płótnie

maska III

2020 rok

33 x 27 cm

olej NA PŁÓTNIE

słoń

2020 rok

33 x 27 cm

olej na płótnie

koń

2020 rok

33 x 27 cm

olej na płótnie

orbis interior

2020 rok

110 x 140 cm

olej NA PŁÓTNIE

szaman II

2020 rok

110 x 90 cm

olej na płótnie