Nieznośna lekkość bytu

Adam Stępnień, Jan Musiałowski

5 grudnia 2022 – 14 stycznia 2023

Wystawa „Nieznośna lekkość bytu” to trójstronny dialog między malarstwem Adama Stępnia, rzeźbą Jana Musiałowskiego a widzem. Mimo odrębności technik i charakteru dzieł, prezentowane na wystawie prace mają wyraźny, wspólny mianownik – zwracają się w stronę odbiorcy, ofiarowując możliwość czystego odczuwania. Sztuka abstrakcyjna z założenia na prowadzenie wysuwa efekt wizualny, pozwalając bez zagłębiania się w treść, całą uwagę skupić na bezpośrednim kontakcie z formą. Czy jesteśmy w stanie znieść lekkość płynącą z czystego doświadczania i oddać się wewnętrznym poszukiwaniom bez wyraźnego drogowskazu?

 

W malarstwie Adama Stępnia pierwsze skrzypce gra kolor. W akompaniamencie pozornej frywolności i dynamiki wiedzie prym, by bez kompromisów sciągnąć całą uwagę widza. Dla Adama kolor to jakość formalna. Color field painting – malarstwo barwnych płaszczyzn wykorzystuje jako okazję do wizualnego i emocjonalnego zanurzenia się w głębi, nasyceniu i gradiencie, by na moment zapomnieć o tym, co na zewnątrz. 

Rzeźby Jana Musiałowskiego to medytacja formy i materii. Twórca mierzy się z artystycznymi i kulturowymi konotacjami marmuru, poszukując w nim nowych jakości. Kamień symbolizuje tu uziemienie i stały kontakt z naturą – nieożywioną, lecz wibrującą i gotową na dialog. W tych pracach hipnotyzuje kontrast między chłodem materiału a obłością, wręcz ciepłem formy. Jan nadaje marmurowi wrażenie organiczności, kojąc intuicyjnie znajomymi, cielesnymi kształtami. 

 

Co poza jakością doświadczenia łączy prace obu artystów? Pełen skupienia i współpracy z materią proces twórczy. Niezależnie od medium, narzędzia czy natężenia fizycznej siły wkładanej w działanie, artyści przebywają wielowymiarową podróż. To kalejdoskop prób i błędów, akceptacji nieoczekiwanego, odkrywania właściwości materii i niekończący się, energetyczny przepływ z dziełem na każdym etapie jego powstawania. To, co widzi odbiorca, to swego rodzaju „efekt uboczny” przebytej drogi. 

 

Zgodnie z twierdzeniem pioniera abstrakcjonizmu, Wassily’ego Kandinskiego, kształty, linie i barwy bezpośrednio oddziałują na emocje, a sztuka skłaniać powinna do poszukiwania i wyzwolenia tkwiących w nas sił duchowych. Jakie emocje i duchowe odkrycia niosą prace Adama Stępnia i Jana Musiałowskiego? To fascynująca, lecz indywidualna i wymagająca poszukiwań własnych podróż – zarówno każdego z artystów, jak i odbiorcy stającego w bezpośrednim kontakcie z dziełem. 

– Marzena Żydek

Adam Stępień – urodzony w 1996 roku Łodzi. Ukończył studia na wydziale malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku w pracowni prof. Jarosława Baucia. Zajmuje się głównie malarstwem oraz sitodrukiem. Uczestnik wielu wystaw indywidualnych i zbiorowych, jak „Praktyka Widzenia” w Karrot (Warszawa, 2022) czy „Funicular Zone – Malarstwo” w Domu kultury 502 (Łódź,  2020). Nominowany w konkursach, takich jak Strabag Artaward International 2022, 47. Salon Zimowy i I Biennale Malarstwa „Lubelska Wiosna”. Tworzy w sferze abstrakcji, skupiając się na kolorze. Jego obrazy posiadają znaczenie tylko wizualne, a budując je, chce, by były nieoczywiste i niezrozumiałe (nawet dla artysty). Operując techniką, która oferuje dużą przypadkowość, często improwizuje i akceptuje elementy niezgodne własnym, ówczesnym wyobrażeniem o obrazie.

Jan Musiałowski – urodzony w 1992 roku w Warszawie. W 2017r. roku ukończył Akademię Sztuk Pięknych na Wydziale Grafiki w Warszawie. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Laureat Złotego Indeksu. W twórczości poświęca się badaniu materiałów, z których tworzy prace. Stara się znajdować z materią wspólny język, dzięki któremu odkrywa ukryte w niej bodźce. Uważa, że w odniesieniu do sztuki jest materialistą koncepcyjnym. Tworzy rzeźby, instalacje, projekty multimedialne oraz grafikę warsztatową. Na jego działania wywierają wpływ relacje z naturą oraz relacje międzyludzkie. W procesie twórczym istotny jest dla niego wpływ, jaki dzieło sztuki i praca przy nim wywiera na otoczenie, w kontekście społecznym i środowiskowym. Na swoim koncie ma dział w wystawach indywidualnych i zbiorowych, jak Valuation of Value (indywidualna, Warszawa, 2019) czy ProFuturo w Galerii im. Bolesława Biegasa (grupowa, Ciechanów, 2020).

Prace

Adam Stępień

129

2023 rok

140 x 100 cm

pigment akrylowy, płótno

Adam Stępień

128

2023 rok

140 x 100 cm

pigment akrylowy, płótno

Adam Stępień

116

Pigment akrylowy, płótno

110 x 80 cm

Adam Stępień

109

Pigment akrylowy, płótno

100 x 140 cm

Adam Stępień

120

Pigment akrylowy, płótno

100 x 140 cm

Adam Stępień

124

Pigment akrylowy, płótno

70 x 50 cm

Adam Stępień

119

Pigment akrylowy, płótno

110 x 80 cm

Adam Stępień

114

Pigment akrylowy, płótno

100 x 140 cm

Adam Stępień

35a

Pigment akrylowy, płótno

70 x 70 cm

Adam Stępień

64ac

Pigment akrylowy, płótno

140 x 200 cm

Adam Stępień

77

Pigment akrylowy, płótno

70 x 50 cm

Adam Stępień

41

Pigment akrylowy, płótno

70 x 70 cm

Jan Musiałowski

Energy focus (catch it)

40 x 16 x 8 cm

Marmur

2022

Jan Musiałowski

Serdeczne proporcje

101 x 37 x 24 cm

Marmur

2022

Jan Musiałowski

Przepływ

100 x 45 x 38 cm

Marmur

2022

Jan Musiałowski

Otoczenie dotyku

Marmur

50 x 30 x 25 cm

2022

Jan Musiałowski

Bez tytułu

Marmur

2022