Lick off

Małgo Wielek

5 grudnia 2022 – 14 stycznia 2023

Zarazki o uśmiechniętych buziach, trochę cwanych, ale generalnie przyjaznych.

 

Rzeczy na obrazach Małgorzaty Wielek są doświadczane: lizane, dotykane, smakowane, opłakiwane, przytrzymywane bądź upuszczane, rozbijane, wchłaniane. Pieski (nie tylko yorki, kundelki też) mają miękką sierść i są ciepłe, przytulają się, ogień parzy, dym wchodzi do oczu, oczy płaczą, zęby bolą, a buzie uśmiechają się. To tworzy przestrzeń doświadczania, w której to ciało mówi o tym, co rozumie i co zna. Zmysłowe poznawanie świata jako zoptymalizowane zorientowanie się w świecie, któremu można wreszcie zaufać, ponieważ rzeczy jawią się w określony sposób, z którym nie można się spierać: zadają ból, sprawiają przyjemność, śmierdzą lub pachną, wywołują smutek lub hałas. Powodują euforię, stany orgiastyczne albo rozpacz.

To poznawanie rzeczywistości przez dotyk, przez witki nerwów wywieszone na zewnątrz, rozciągnięte niczym pajęczyna do oplatania świata. Las jest wilgotny, bagno, w którym można utonąć – przyjemnie ciepłe, odcięta noga boli i krwawi. Zarazki o uśmiechniętych buziach (trochę cwanych, ale generalnie przyjaznych) roją się w niej i doprowadzają do gangreny. Umiera się, a gazy wzdymają ciało, unosząc je w mętnej brei świata. Świat raduje się. Życie pleni się wszędzie.

– Bartosz Zaskórski

Małgorzata Wielek

ur. w 1976 w Limanowej. W latach 1997 – 2002 studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Malarstwa. W 2022 r otrzymała tytuł profesora w dyscyplinie sztuki. Zajmuje się malarstwem sztalugowym, rysunkiem oraz krótkimi formami literackimi. Brała udział w ponad 150-u wystawach zbiorowych i około 50-u indywidualnych. Laureatka wielu nagród i wyróżnień. Jest organizatorką ogólnopolskiego konkursu Zakłócenia realizowanego na Uniwersytecie Pedagogicznym oraz kuratorką Fosfor Art Gallery w Krakowie. W 2019 otrzymała Stypendium Twórcze Miasta Krakowa. Działa w duecie Czarny Zakład, propagując rysunki i tatuaże. Prowadzi Pracownię 16 z działaniami malarskimi na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie na Wydziale Sztuki. 

www.wielekmandrela.pl

www.facebook.com/wielekmalarstwo

www.instagram.com/m.wielek/

www.instagram.com/czarnyzaklad/

Krzyczę bo zderzam się z brakiem zrozumienia, jakby słowa wpadały w otchłań, obojętność, piekło. Wszystko zapętla się w wirze, więzienie spirali, a potem już tylko zanurzanie.

Prace

XYZ
Olej, płótno
200×150
2022

Inside the Guts
Olej, płótno
75×90
2014

Break-fast on the grass
Olej, płótno
150×130
2023

Dog’s Life
Olej, płótno
200×150
2023

Life without a yorkie is possible but much sadder
Olej, płótno
126×84
2021

W kałuży
Olej, płótno
50×51
2023

Surf rider
Olej, płótno
60×50
2022

Snow drunkard
Olej, płótno
35×25
2022

Dog Queen
Olej, płótno
30×25
2022

Squeeze
Olej, płótno
40×30
2022

Aleksandra genezis 2
Olej, płótno
70×100
2022

Do you understand what a nice gift it is
Olej, płótno
100×80
2021

Face
Olej, płótno
80×70
2023

Easter Metamorphosis
Olej, płótno
37×32
2022

Devil rides to river
Olej, płótno
30×24
2022

Dance or die
Olej, płótno
80×100
2023

Yorkie world
Olej, płótno
70×60
2022

Mrs. Tsunami
Olej, płótno
50×65
2023

Keep calm and love your Yorkie
Olej, płótno
100×80
2022

Yellow
Olej, płótno
100×80
2022

Break-fast in the forest
Olej, płótno
30×30
2022

Blue tongue after blue lollipop
Olej, płótno
160×140
2022

Firehead i hujowa kąpiel
Olej, płótno
140×80
2023

Summer acrobats
Olej, płótno
80×65
2022

Fire walk with me
Olej, płótno
100×80
2022

Tout est manifique
Olej, płótno
170×140
2022

Blue snake,
Olej, płótno
30×25
2022

We’ll all go to hell and dogs to heaven
Olej, płótno
100×80
2022

I sharpen my vision
Olej, płótno
80×80
2021

Eyes very open
Olej, płótno
130×150
2023