![](http://nanazenit.pl/wp-content/uploads/2021/06/nanazenit_insta_post_1920x1920_odgrodzenie.png)
O(d)grodzenie narodowe
Paula Kaniewska
12 czerwca – 11 września 2021
Namalowane przez nią rzędy ogrodzeń pokazują zarówno architektoniczną codzienność polskich ulic, jak i wszechobecną potrzebę zaznaczenia terenu, podkreślenia, co moje, a co twoje.
O ile na ulicach miast i wsi płoty z różnych lat stoją tuż obok siebie, w czasowym pomieszaniu, na obrazach są pogrupowane dekadami. Pozwala to prześledzić nie tylko ogrodzeniowe mody, ale także zastanowić się nad zmianami w przestrzeni wspólnej i wewnętrznymi podziałami społeczeństwa. Nie ma tu linearnego postępu. Różnorodność materiałów, kształtów i kolorów płotów, które spotykamy w polskim pejzażu, idzie równolegle z coraz większym zawłaszczaniem przestrzeni.
Choć cykl ma charakter dokumentalny i powstawał na podstawie fotografii, artystka zdecydowała, że będzie w pełni malarski. Rejestracja ogrodzeń, a potem przepracowywanie ich poprzez szkice, podkreślanie kompozycją i kolorami podobieństw i różnic to proces interpretacji.
Kaniewska wypracowuje formułę obrazu, gdzie gra czystych form współistnieje z potencjałem krytycznym. Cykl obrazów to także dialog z malarstwem abstrakcyjnym oraz jego „beztematycznością”. Wiele płotów to proste struktury geometryczne: siatki, rytmicznie powtarzające się pręty, deski i cegły, które mają jednak silne nacechowanie symboliczne. Estetyczny układ prostych form jest w rzeczywistości nagromadzeniem obiektów-znaków, mówiących „tu nie wejdziesz, wstęp wzbroniony”.
Paula Kaniewska
Urodzona w Warszawie w 1989. W 2015 ukończyła malarstwo na Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych na wydziale. Od 2017 mieszka i tworzy w Dani. W swojej twórczości skupia się na tematyce oscylującej wokół barier i granic. Swoje badania prowadzi wykorzystując różne media, przyglądając się podziałom fizycznym, takim jak ogrodzenia, jak i bardziej subtelnym, formalnym.
Kaniewska dokumentuje istniejące podziały, równocześnie próbując je zdekonstruować, szukając w nich nieciągłości i zakłóceń. Zainteresowanie granicami zaprowadziło artystkę do podjęcia się próby ich skatalogowania. Są to subiektywne mapy, które pokazują alternatywne sposoby dzielenia i postrzegania przestrzeni.
W 2017 roku ukończyła studia magisterskie na wydziale Kulturoznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim.
Prace
![](http://nanazenit.pl/wp-content/uploads/2021/06/egzemplarz_I_140x190-2020-akrylwzor.jpg)
Egzemplarz I
2020
AKRYL NA PŁÓTNIE
140×190 CM
![](http://nanazenit.pl/wp-content/uploads/2021/06/katalog_I_2019akryl-105x140.jpg)
Katalog I
2019
AKRYL NA PŁÓTNIE
105×140 CM
![](http://nanazenit.pl/wp-content/uploads/2021/06/Katalog_II_2020105x140-akryl.jpg)
Katalog II
2020
AKRYL NA PŁÓTNIE
140×105 CM
![](http://nanazenit.pl/wp-content/uploads/2021/06/Iswore-I-would-lead-us-safely-home165x400-2019akryl-.jpg)
I swore I would lead us safely home
2019
akryl na płótnie
160×400 cm
![](http://nanazenit.pl/wp-content/uploads/2021/06/płot-monochromatyczny60x702018-aklryl.jpg)
płot monochromatyczny
2018
akryl na płótnie
60×70 cm
![](http://nanazenit.pl/wp-content/uploads/2021/06/egzemplarz-32021140x190.jpg)
egzemplarz III
2021
akryl na płótnie
140×190 cm
![](http://nanazenit.pl/wp-content/uploads/2021/06/katalog-3-2021140x105.jpg)
katalog III
2021
akryl na płótnie
140×105 cm
![](http://nanazenit.pl/wp-content/uploads/2021/06/egzemlarz-2140x190-2021-akryl.jpg)
egzemlarz II
2021
akryl na płótnie
140×190 cm